Unika flygplansfakta som du förmodligen inte visste
Planen har förändrats mycket sedan bröderna Wrights dagar (eller, kanske rättare sagt, den brasilianske uppfinnaren Alberto Santos-Dumont). Dessa första trä- och tygutrustningar är en helt annan art än dagens eleganta Boeing Dreamliners. Med de ständiga framstegen inom flyg- och rymdteknik är det svårt att hålla jämna steg med alla de fantastiska saker som flygplan idag kan göra (och motstå). Nedan kommer en del fakta, som du kanske inte visste.
Flygplan kan bli träffade av blixten
Plan är designade för att bli träffade av blixtar - och de träffas regelbundet. Det uppskattas att blixten träffar varje flygplan en gång om året - eller en gång var 3 000:e flygtid. Ändå har blixten inte fällt ett plan sedan 1967, på grund av noggrann konstruktion som låter den elektriska laddningen från en blixt passera genom planet och ut ur det, vanligtvis utan att orsaka skada på planet.
Det finns ingen säkraste plats på planet
Federal Aviation Administration säger att det inte finns någon säkraste plats på planet, även om en TIME-studie av flygolyckor visade att mittsätena bak i planet hade den lägsta dödligheten i en krasch. Undersökningen avslöjade att under flygkrascher hade "sätena i den bakre tredjedelen av flygplanet en dödlighet på 32 %, jämfört med 39 % i den mellersta tredjedelen och 38 % i den främre tredjedelen."
Men det finns så många variabler som spelar in att det är omöjligt att veta var man ska sitta för att överleva en krasch. Dessutom är flygkrascher otroligt sällsynta.
Vissa flygplan har hemliga sovrum för flygbesättningen
På långdistansflygningar kan kabinpersonal arbeta upp till 18 timmars dagar. För att bekämpa trötthet är vissa plan, som Boeing 777 och 787 Dreamliners, utrustade med små sovrum där flygbesättningen kan få lite sömn. Sovrummen nås vanligtvis via en dold trappa som leder upp till ett litet rum med lågt i tak med sex till tio bäddar, ett badrum och ibland underhållning ombord.
Det finns en anledning till att kabinpersonal dämpar ljuset när ett plan landar
När ett plan landar på natten kommer kabinpersonalen att dämpa innerbelysningen. Varför? I det osannolika fallet att flygplanets landning går dåligt och passagerare behöver evakuera, kommer deras ögon redan att vara anpassade till mörkret.
På samma sätt låter flygvärdinnor passagerare höja sina fönsterskärmar under landning, så att de kan se utanför i en nödsituation och bedöma om en sida av planet är bättre för en evakuering.
Syrgasmasker håller i endast 15 minuter
Säkerhetsinstruktionerna på de flesta flygningar inkluderar hur man använder syrgasmaskerna som sätts ut när planet upplever en plötslig förlust i kabintrycket. Men en sak som flygvärdinnorna inte säger till dig är att syrgasmasker bara har cirka 15 minuters syre.
Det låter som en skrämmande kort tid, men i verkligheten borde det vara mer än tillräckligt. Kom ihåg att syrgasmasker faller när flygplanskabinen tappar trycket, vilket innebär att planet också tappar höjd. En pilot kommer att svara på den situationen genom att ta på sig en syrgasmask och flytta planet till en höjd under 10 000 fot, där passagerarna helt enkelt kan andas normalt, inget extra syre krävs. Den snabba nedstigningen tar vanligtvis mindre än 15 minuter, vilket betyder att dessa syrgasmasker har mer än tillräckligt med luft för att skydda passagerarna.